Tisztelt Emberi Erőforrás Támogatáskezelő!
A Nemzeti Tehetség Program nemek közötti egyenlőséget célzó pályázatának fiúkra-férfiakra vonatkozó kibővítésével kapcsolatban keressük meg önöket az alábbi nyílt levéllel a Valódi Egyenlőségért Civil Társaság részéről.
A Nemzeti Tehetség Program pályázati kiírása szerint jelenleg azokon a területeken van lehetőség pályázni e program keretein belül a nemek közötti egyenlőséget célzó társadalmi szemléletformáló hatással bíró komplex tehetséggondozó program megvalósítására, melyeken hagyományosan alulreprezentált a lányok, nők részvétele. Kötelezően megvalósítandó elemek az alábbiak:
- Legalább egy női szerep modell bemutatása interaktív, figyelemfelkeltő és érdekes módon az alulreprezentált tudományterületek mindegyikéről bemutatva egy-egy pozitív példát.
- Pályaorientációs tanácsadás elsősorban lányok részére, a nekik kidolgozott tematika alapján.
- Tehetséges lányok segítése egyéni fejlesztési tervvel.
- Az alulreprezentált tudományterületek közül legalább két területhez kapcsolódóan a célcsoport részére szervezett helyszínlátogatás. Pozitív példaképek proaktív népszerűsítése médián keresztül.
Ebből a pályázati kiírásból következik az is, hogy fiúkat célzó programmal nem lehet pályázni erre. Tavaly magánszemélyként már megkerestem a minisztériumot azzal, hogy akár a Nemzeti Tehetségprogram, akár más hasonló kezdeményezés keretein belül van-e lehetőség arra, hogy olyan kezdeményezések is támogatásban részesüljenek, amelyek hasonló lehetőséget biztosítanak fiúk, férfiak részvételére, olyan területeken, ahol ők alulreprezentáltak. Akkor azt a választ kaptam, hogy nincs olyan kezdeményezés, amely bizonyos szakterületeken a férfiak alulreprezentáltságának pozitív előremozdítását támogatná, viszont az észrevételek megfontolás céljából a Minisztérium illetékes szakértői és tanácsadói felé továbbításra került.
A Valódi Egyenlőségért Civil Társaságnál sajnálattal tapasztaltuk azonban, hogy se az idei pályázati kiírásba (NTP-NEER-20) és (tudomásunk szerint) más pályázati lehetőségek közé sem került be ez a kérdéskör. A mi álláspontunk szerint a nemek egyenlő esélye szempontjából kiemelten fontos kérdés lenne, hogy a lányok és fiúk is segítséget kapjanak ahhoz, hogy azokon a területeken kipróbálhassák magukat, ahol alulreprezentáltak. Ahol kevés férfiminta van, a fiúkat inspiráló programokkal hozzá lehetne járulni ahhoz, hogy ebbe az irányba is el tudjanak indulni és kevesebb előítélettel kelljen szembenézniük, készségeiknek, vágyaiknak leginkább megfelelő szakmát tudjanak választani.
Ez Németországban, ahonnét a Lányok Napja programsorozat ered (amelynek hazai változata az elmúlt években ezeken a pályázatokon nyert) évek óta létezik, megtartják a Fiúk napja programsorozatot is, ahol például az idősgondozó, szemész, patikus, pedagógus, médiaszakértő, fotós, tanár, gyógyszerész és még sok más szakma megismerésére van lehetőségük az általános – és középiskolás fiúknak. Jelenleg Magyarországon a fiúk, férfiak kisebbségben vannak a felsőoktatás legtöbb szakterületén, ráadásul olyan területeken, mint például a tanári szakma, vagy az óvodai gondozó azért is jelentős kérdés ez, mert fontos lenne, hogy a gyerekek számára elérhetőek legyenek női – és férfiminták is.
Azzal kapcsolatban szeretnénk érdeklődni, hogy mi az illetékes szakértők álláspontja erről, tervezik-e azt, hogy ilyen kezdeményezéseket elindítsanak a Nemzeti Tehetségprogramon keresztül, illetve ha nem tartják indokoltnak, akkor milyen okból adódóan nem.
Tisztelettel,
Szujó Flórián,
Valódi Egyenlőségért Civil Társaság
alelnök